Modyfikatory światła

MODYFIKATORY ŚWIATŁA


Softboxy i parasole fotograficzne to dwa najpopularniejsze rodzaje modyfikatorów, stosowanych w studiu fotograficznym oraz na planie filmowym. Ich główną funkcją jest zmiękczenie ostrego światła, generowanego przez palnik lampy, jego rozproszenie lub precyzyjne ukierunkowanie na oświetlaną osobę, scenę czy obiekt. W zależności od konstrukcji, poszczególne modyfikatory umożliwiają korzystanie z dodatkowych elementów, na przykład gridów.

Każdy modyfikator światła znajduje inne zastosowanie i daje inne efekty. Niektóre z nich są przeznaczone do lamp studyjnych, niektóre lepiej spiszą się przy pracy z mobilnymi lampami systemowymi, a jeszcze inne są dedykowane do pracy ze świetlówkami fotograficznymi, emitującymi stałe światło. Wybór odpowiedniego modyfikatora jest kwestią indywidualną, zależną od posiadanego sprzętu oświetleniowego oraz przestrzeni do pracy.





SOFTBOXY

Softboxy pozwalają skupić i skierować światło bezpośrednio na fotografowany obiekt, zapewniając miękkie, plastyczne oświetlenie. Ich zwarta konstrukcja zapobiega stratom światła, a wewnętrzna powłoka pokryta jest srebrną lub białą powierzchnią odbijającą. Rzep zastosowany wokół krawędzi modyfikatora umożliwia przymocowanie dyfuzora oraz plastra miodu (tzw. grid).

Softboxy studyjne są montowane bezpośrednio na lampach błyskowych oraz światła stałego z mocowaniem Bowens. Przy zastosowaniu odpowiedniego adaptera, możliwe jest również wykorzystanie ich do pracy z lampami reporterskimi.

Oddzielną grupę stanowią softboxy światła stałego, dedykowane do żarówek i świetlówek fotograficznych z gwintem E27. Softboxy tego typu posiadają zazwyczaj zintegrowane oprawki na jedną, cztery lub pięć żarówek.

PARASOLKI

Parasole fotograficzne dzielą się na dwie podstawowe grupy: rozpraszające – mające za zadanie zmiękczyć światło, oraz odbijające, które dają bardziej kontrastowe i ostre efekty, wydobywają detale czy strukturę fotografowanego przedmiotu.

Korzystanie z parasolek pozwala na oświetlenie nawet bardzo szerokiego planu. W przeciwieństwie do zwartego softboxu, światło modyfikowane przez parasol dociera na większą powierzchnię, choć osiągnięcie poprawnej ekspozycji wymaga większej mocy lampy, żeby zrównoważyć straty światła.

Dzięki uniwersalnej konstrukcji i prostemu montażowi, parasole fotograficzne mogą być stosowane praktycznie z każdym rodzajem oświetlenia.