Fotografia produktów – podstawy

Handel przez internet rozrasta się z roku na rok coraz bardziej, liczne sklepu z tzw. „reala” przenoszą swoją działalność również do internetu, jednak nie zawsze wiedzą co zrobić, by oferowane przez nich produkty dobrze wyglądały na zdjęciach. Właśnie tu zastosowanie znajduje fotografia produktowa.

Fotografowanie produktów, ze względu na potrzebę uzyskania zdjęć o wysokim kontraście,  naturalnych kolorachpozbawione zbędnych cieni, wymaga nieco więcej sprzętu niż przy fotografii hobbystycznej. Wynika to z potrzeby zastosowania światła sztucznego- światło zastane (wpadające przez okno) nie daje odpowiedniej kontroli nad końcowym wyglądem zdjęcia. Poniżej postaramy się przedstawić elementy podstawowe potrzebne do fotografowania produktów.

 

 

NAMIOT BEZCIENIOWY

Mitoya - namiot bezcieniowyNamioty bezcieniowe powstały głównie w celu ograniczenia odbić otoczenia w fotografowanych przedmiotach. Bardzo dobrze to widać na przykładzie zdjęć lustrzanych elementów: w normalnych warunkach odbija się w nich całe otoczenie. Stosując namiot bezcieniowy odbijają się w nich wyłącznie ścianki namiotu. Takie zastosowanie namiotu zapobiega powstawaniu ciemnych plam na przedmiotach.

Materiał, z którego wykonane są namioty rozprasza światło. Oznacza to, że oświetlając namiot z zewnątrz światło staje się miękkie, równiejsze i mniej kontrastowe. Niwelujemy w ten sposób ostre cienie pod przedmiotem i ciemniejsze plamy na samym przedmiocie.

Wybierając rozmiar namiotu należy kierować się wymiarami największego z fotografowanych przez nas produktów. Namiot powinien być oświetlony co najmniej dwoma źródłami światła.

 

Przykładowe zdjęcia wykonane w namiocie bezcieniowym na podstawce akrylowej:

Mitoya- bezcienioweMitoya - bezcieniowe

 

PODSTAWKI AKRYLOWE

Mitoya - podstawki akryloweW przypadku fotografii przedmiotów małych zdecydowanie polecamy użycie w namiocie podstawek akrylowych. Podstawki te po włożeniu do namiotu zapewniają bardzo miły dla oka efekt odbicia fotografowanego przedmiotu. Zrobione tak zdjęcie ma bardzo profesjonalnyprzyciągający spojrzenie wygląd.

 

 

 

 

 

STÓŁ BEZCIENIOWY

Stół bezcienMitoya - stół bezcieniowyiowy służy do uzyskania jednolitego, najczęściej białego, tła. Jest przydatny szczególnie przy fotografowaniu jasnych przedmiotów. Jego użycie pozwala na skrócenie czasu poświęcanego na późniejszą obróbkę zdjęcia w programach graficznych.

Stół powinien być podświetlony od spodu. Światło to powinno mieć taką samą temperaturę barwową jak oświetlenie nad stołem, dzięki czemu cienie powstałe przez użycie głównych lamp są eliminowane.

Aby zdjęcie wykonane na stole bezcieniowym dało pożądany efekt jego powierzchnia musi być prześwietlona. Efekt ten możemy regulować położeniem i intensywnością światła oświetlającego spód powierzchni stołu. Bez podświetlenia od dołu staje on się zwykłą powierzchnią do fotografowania- jak normalny biały stolik.

Na stole możemy fotografować każdy przedmiot, który się na nim zmieści i nie jest zbyt ciężki. Jego użycie znacznie poprawia końcowy efekt zdjęć i pozwala zaoszczędzić czas na ich obróbce komputerowej.

 

 

 

OŚWIETLENIE

Podczas fotografowania produktów wykorzystujemy najczęściej co najmniej dwa źródła światła (w przypadku użycia stołu bezcieniowego dochodzi dodatkowe światło od spodu). Umożliwia to uzyskanie plastycznych zdjęć, a przedmioty zachowują swoje naturalne barwy.

Im więcej zastosujemy źródeł światła tym lepiej– daje to większe możliwości kontrolowania końcowego efektu, a także polepsza ogólną jakość zdjęcia, a przy większych przedmiotach pozwala na ich pełne oświetlenie. Początkującym fotografom jednak nie polecamy stosowania zbyt wielu świateł ze względu na większą trudność z ich ustawieniem- dlatego też sugerujemy 2 źródła światła z ewentualnością rozszerzenia zestawu w przyszłości.

W fotografii produktów bardzo częstym problemem jest zachowanie naturalnych barw na fotografii. W dużej mierze zależy to od rodzaju oświetlenia i jego tzw. temperatury barwowej. Chcąc zachować najbardziej naturalne barwy bez potrzeby mozolnej obróbki w programach graficznych najlepiej używać oświetlenia o barwie zbliżonej do światła zastanego (zwykłych żarówek lub światła dziennego wpadającego przez okno), czyli ok. 5500K.

Temperatury barwowe:

1000 K – światło świecy, ognia
2000 – 3000 K – zachód słońca
3200 K – żarówka
4000 K – żarówka fotograficzna
5500 – 6000 K – światło dzienne w południe, lampa błyskowa, świetlówka
6000 – 8000 K – zachmurzone niebo
10000 – 20000 K – niebieskie niebo bez słońca

 

Światło błyskowe

Mitoya - światło błyskowe

 

Pierwszym z możliwych typów oświetlenia jest światło błyskowe. Stosować można lampy studyjne oraz lampy systemowe (montowane na sankach aparatu). W obu przypadkach zwykle potrzebne jest posiadanie dodatkowych wyzwalaczy lub przewodów synchro, dzięki którym lampy błyskają w momencie zrobienia zdjęcia.

Zaletą lamp błyskowych jest stosunkowo duża moc światła przy krótkim czasie czasie otwarcia migawki. To z kolei pozwala nam uniknąć zdjęć „poruszonych”. Wadą jest relatywnie skomplikowany system wyzwalania i synchronizacji z aparatem, a co za tym idzie wyższa cena zestawu.

 

Światło stałe

Mitoya - światło stałeMitoya - światło stałe

 

Drugim typem oświetlenia jest tzw. światło stałe. Stosowane są świetlówki energooszczędne, lampy studyjne światła stałego oraz lampy halogenowe.

Lampy studyjne światła stałego ze względu na swoją wysoką cenę są wykorzystywane najrzadziej. Często fotografowie-amatorzy wykorzystują lampy halogenowe, jednak tych zdecydowanie nie polecamy. Ze względu na ich niską temperaturę barwową w połączeniu ze światłem zastanym dają nieprzyjemne dla oka efekty tzw. „zafarb”. Kolory są nienaturalne i nie odwzorowują rzeczywistości.

Największą popularnością cieszą się świetlówki energooszczędne o temperaturze barwowej zbliżonej do światła zastałego. Dzięki temperaturze barwowej zbliżonej do barwy najczęściej spotykanego światła –  słonecznego – zapewnia najlepsze odwzorowanie kolorów na fotografii.

Świetlówki energooszczędne często posiadają standardowy gwint E27 – taki sam jak przy zwykłych domowych żarówkach. Mocuje się je w specjalnych oprawkach montowanych na statywach oświetleniowych: niskich i wysokich.

 

 

MODYFIKATORY ŚWIATŁA

Wybranie odpowiedniego oświetlenia to jeszcze nie koniec. Aby zdjęcia naszych produktów były naprawdę wysokiej jakości należy jeszcze zainwestować w sprzęt służący modyfikacji światła. Modyfikatory mogą służyć ukierunkowaniuodbiciu lub rozproszeniu światła.

 

Mitoya - ukierunkowanie światłaMitoya - ukierunkowanie światłaMitoya - ukierunkowanie światła

Ukierunkowaniu światła służą wszelkiego rodzaju klosze, wrota, strumienice, czy plastry miodu. Ich głównym zadaniem jest skupienie i skierowanie światła w konkretne miejsce zapobiegając niepotrzebnej utracie światła. Ukierunkowaniu światła może też służyć parasolka odbijającasrebrna lub złota. Parasolki złote dodatkowo ocieplają kolory na zdjęciu, a srebrne ochładzają.

Mitoya- ukierunkowanie światłaMitoya - ukierunkowanie światłaMitoya - ukierunkowanie światłaMitoya - ukierunkowanie światła

Aby zapewnić bardziej miękkie światło i pozbyć się ostrych i zbędnych cieni na przedmiocie należy zastosować softboxy lub parasolki rozpraszające. Pozwala to na uzyskanie dużo korzystniejszego wyglądu przedmiotów na zdjęciach.

 

 

Korzystając ze stołu bezcieniowego polecamy parasolki rozpraszające lub softboxy, aby światło padające bezpośrednio na przedmiot było rozproszone i niwelowało zbędne cienie, natomiast światło oświetlające spód stołu może być ukierunkowane za pomocą klosza. Pozwoli to na pełne wykorzystanie możliwości, jakie daje stół bezcieniowy.

W przypadku namiotów bezcieniowych rozproszenie światła nie jest już potrzebne – ścianki namiotu same z siebie rozpraszają światło. Aby niepotrzebnie nie tracić światła z lampy radzimy dobranie parasolek srebrnych odbijających lub kloszy, które ukierunkują światło bezpośrednio na ścianki namiotu – zapewni to dobre oświetlenie przedmiotu wewnątrz, a co za tym idzie wysoką jakość zdjęcia.